Hoppa till innehåll

Lördagens lördagsintervju

februari 23, 2010

När jag är hemma lyssnar jag rätt mycket på radio, nästan uteslutande P1. Kanske är det lite omodernt, men jag gillar det och Marconi måste väl sägas ha varit en skön kille? För mig är det ett sätt att hålla lite koll på vad som händer i samhället samtidigt som jag har händerna fria och kan pyssla med annat. På lördagar brukar jag ha hunnit avsluta min frukost lagom till ekots lördagsintervju, ett rätt intressant program med enkelt koncept. En reporter intervjuar varje vecka en svensk eller internationell politiker, tjänsteman eller företagsledare. I lördags var det intervju med vår nya EU-minister Birgitta Ohlsson. Tyvärr blev lördagens myskodning med höga ambitioner om att lära sig MPI lite lidande, för hon är rätt vettig. Personligen tyckte jag hon var rätt vettig redan när hon var LUF-ordförande och förmodligen är hon en av de rimligaste ministrarna vi haft på länge. Jag håller knappast med henne om allt hon säger, att gå med i NATO är till exempel en helt befängd idé. Sverige är ett neutralt land och bör fortsätta vara det. Att hetsa krig och följa med ett någon religiös avart och ett gäng konservativa homofober (som vill förbjuda nyblivna mammor att arbeta) på  kortsåg är knappast något jag vill syssla med. Inte heller bör vi gå med i EMU. Visst, det är lite tufft att ha samma mynt i fickan som en tysk, men alla rimliga människor använder i alla fall kort.

Den som vill undersöka saken på egen hand kan lyssna på programmet:

Ekots-Lordagsintervju-20100220

Tyck till!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

