Skip to content

Första inlägget

februari 28, 2009

Hej, här är mitt första inlägg. Bestämde mig för att starta en blogg i vevan runt rättegången mot the pirate bay. Förra veckan klubbades också den så kallade IPRED-lagen igenom. Uppmärksammas bör att all partier utom V och MP röstade för denna lag, borgarnas så kallade värnande om integriteten får alltså ge vika när det handlar om att säkerställa skiv- och filmbolagens inkomster genom att låta dessa agera privatpoliser. Inte nog med detta utan man låter dem också få befogenheter som inte ens polisen har. Dessa två händelser tillsammans med FRA-lagen, min allmäna inställning att vara rebellisk samt det faktum är jag är lite av en linuxnörd har alltså förmått mig att göra som alla andra och skaffa mig en blogg.

Tanken är att skriva av mig lite när jag blir upprörd samt att ge en del konkreta tipås på hur man faktisk kan undvika att bli avlyssnad och övervakad på nätet. De mesta programtipsen kommer att behandla olika linux- eller unix-varianter, så som till exempel ubuntu eller OS X. Det kan hända att en del av programmen kommer att fungera på microsoft windows, men då jag inte äger något sådant operativsystem eller har någon vilja att införskaffa ett så kommer inga instruktioner för detta os att ges.

No comments yet

Tyck till!

