Skip to content

Anonym fildelning

mars 1, 2009

Har precis börjat undersöka programmet oneswarm. Det jag sett hittils ser mycket lovande ut, det är ett programm för anonym fildelning utvecklad vid universistet i washington. Programmet har öppen källkod och på hemsidan finns det filer att ladda ner för linux, mac och windows. Svensken Tomas Isdal en av utvecklarna bakom programmet och i förra veckan intervjuades han i metro. Programmet har också en  faq på svenska sammanställd av Stefan Nilsson på KTH.

Programmet är lätt att installera och det användargränssnittet kommer man åt genom sin vanliga webbläsare.

Gui webbläsare

Gui webbläsare

Jag har inte haft något problem att köra det varken på min mac mini, som jag använder som mediadator eller på min ubuntu-server. Det är bara att öppna den nerladdade filen. I macversionen bara klickar du på dmg-filen och sedan installera. Linuxversionen är bara att ladda ner, gå till katalogen dit du laddade ned filen och packa upp den med

tar -xvzf OneSwarm_0_5_linux_x86_64.tar.gz

Sedan kör du programmet med

./OneSwarm/Oneswarm

En bra sak med programmet är det går att komma åt från vilken webbläsare som helst, om då som jag kör det på en server eller en så kallad mediaserver, så kan man lätt komma åt det grafiska gränssnittet från en annan dator. Börja med att öppnan programmet lokalt och ställ in fjärråtkomst via knappen ‘Settings’, och bocka för ‘Enable remote access to OneSwarm’, om du har en brandvägg kom ihåg att låsa upp porten 25092.

Enable remote access

Enable remote access

Sedan är det bara att öppna sidan http://min.servers.ipaddress:25092 i webbläsaren på vilken annan dator som helst.

Linuxversionen kräver dock att du kör en x-server. Har sett på forumen att det talas om en serversion som inte kräver x. Något som skulle vara perfekt då jag idag kör något liknande, med rtorrent på min mac mini. (Antagligen kommer det en guide om hur man ordnar detta senare). Programmet är fortfarande rykande färskt och har bara funnits i lite över en vecka, antar att det finns en del buggar och förslag på nya användningsområden som kommer att lösa sig i framtiden.

Tyck till!

