Skip to content

Öppna Format

mars 2, 2009

I förra veckan fick jag epost av en släkting. Meddelandet innehöll en bilaga, men bilagan var i format som jag inte direkt kunde öppna på min dator. Med hjälp av google hittade jag till sist en sida som kunde konvertera filen till en pdf-fil. Även om problemet för tillfället var löst ville jag försöka förklara för min släkting att inte bara jag utan också andra kan tänkas få problem med filen och att han i framtiden borde tänka på vilka filformat han använder. Så jag rinde upp släktingen och föga förvånande visade det sig att filen var från ett microsoft tillverkat program. Det som förvånade mig ännu mer var att programmet inte verkade ha någon möjlighet att exportera filen till en pdf-fil. Det aktuella programmet var ju trots allt ett så kallat ”desktop publishing”-program, något som har som mål att framställa trycksaker! Pdf är ju ett öppet format, så det kan ju inte vara licensproblem som hindrar microsoft från att tillhandahålla den möjligheten. Min slutsats är att det är ren ovilja.

Vi har alla stött på liknande problem, vem har inte fått en doc-fil i epost. Tycker verkligen våra vänner att vi ska spendera våra pengar på att inhandla programvara för tusentals kronor, bara för att de själva väljer att använda ett, låt mig kalla det defekt operativsystem? Defekt därför att det inte klarar att spara en fil i ett rimligt format, pdf måste väl ändå betraktas som en standard, både för trycksaker och textdokument. Att microsoft frånhåller sina kunder detta är tråkigt, tyvärr är det ju vi andra, vi som inte har råd eller lust att köpa dessa program som drabbas mest då vi uppfattas som besvärliga av våra släktingar eller vänner. Men det är inte vi som är besvärliga, det är microsoft och det är dem som gör era liv besvärliga, gillar ni det inte så anmäl en bugg eller byt operativsystem! Till sist vill jag bara rekomendera tre stycken format som är öppna och därför möjliga att läsa oavsett operativsystem.

html
odf
pdf

För mer ingående om hur öppna format gynnar demokratin rekomendar jag Sex skäl för öppen källkod av Christian Engström. Eller detta inlägg på ubuntulinux.se.

Tyck till!

