Skip to content

När får vi se Peter Sunde på valsedlarna?

mars 5, 2009

Läste igår i Peter Sundes blogg att ger sig till känna som miljöpartist. Jag är inte helt förvånad, läste för två veckor sedan att han också, som jag är vegetarian. Då slog det mig att den där killen, han är en skön lirare helt enkelt, han liknar mig. Bortsett förstås från att jag inte är en landets och demokratins största hjältar, som trots hot, trakassier och standeståndskrav på mångmiljonbelopp från en giri och korrupt industri, som krampaktigt klamrar sig fast i sin förlegade ”vi vet vad som är bäst för er”-mentalitet ändå väljer att stå upp för det han tror på. I inlägget skriver han om vad han tycker är viktigt och jag delar hans åsikter nästan till fullo. Han kommer helt klart att vara en tillgång för miljöpartiet som det vore dumt att inte ta till vara.

Även om många piratpartister hellre sett honom i piratpartiet är det en framsteg också för piratpartiet, för mig är piratpartiets hela syfte att lyfta upp integritets- och upphovsrätts-frågor på agendan hos de etablerade partierna. Något som den senaste tiden har visat sig behövas mer aldrig förr, med FRA, IPRED och snart får vi ACTA också.

När jag var yngre valde jag också mellan miljöpartiet och vänstern. På senare tid har jag börjat inse att vänstern inte längre är ett seriöst alternativ, de har en del bra politik, men partipiskor och strävan efter att utåt sett uppföra sig en gigantisk koloss känns lite förlegat, även om det börjar bli inne också i borgarnas läger nu. Miljöpartet har däremot en organisation som mer påminner om den på nätet, eller för den delen den som finns inom piratpartiet. Det som känns lite tråkigt med miljöpartiet är att det känns som om de på senare tid har börjat ”städa upp” partiet, de gamla orginalen som fanns med från början håller på att bytas ut mot mediatränade och välslipade proffspolitiker. Visst partiet framstår mer seriöst och mindre flummigt och på så vis har man lyckats tvinga in miljöpolitiken i också finrummen, men ibland saknar man ändå lite sköna skägg.

Hade jag inte redan bestämt för att rösta på piratpartiet hade jag nog röstat miljöpartiet. Är de smarta så tar de till vara på Peter Sunde, jag tror att han kan bli en värdefull resurs, börjar man dessutom ta upphovsrätt och integritet på allar, ja då kanske de får min röst 2010. Finner man då Peter Sunde på valsedeln gör inte det ju inte saken sämre!

Till sist vill jag också bara ge en eloge till Gotfrid Svartholm och Fredrik Neij, tack för att ni finns och står upp för det ni tror på! Ni har gjort en enorm insats för Sverige och för demokratin.

No comments yet

Tyck till!

