Skip to content

Ett steg i rätt riktning

mars 11, 2009

Det ser ut som om vi i alla fall kommer att få veta vad som ska drabba oss. EU-parlamentet antog idag ett förslag om ökad öppenhet i ACTA-förhandlingarna . Låter lovande tycker jag, inte för att jag tror att det på någotvis kommer ett vara ett bra direktiv, men nu slipper man otrevliga överaskningar och spekulationer.

Bara för sakens skull så gissar jag på några otrevligheter som jag tror ACTA förmed sig. Internetcensur och eventuellt en lag om att det är förbjudet att inte uppge eller glömma bort lösenord (till exempel till sitt datorkonto eller krypterade hårddisk) liknande det förbud som finns i Storbritanien.

Jag lovar att så fort jag vet vad ACTA innebär i form av integritetskränkningar, att återkomma med lite sköna tips på hur man kan acta sig. Vill också passa på att rikta ett tack till Eva-Britt Svensson som var den som framförde det antagna förslaget.

No comments yet

Tyck till!

