Skip to content

Äntligen (ipred är här)!

april 2, 2009

Det är sent och jag borde sova, men jag kan inte låta bli att kommentera dagens stora nyhet, om ni missat det, privatpolislagen är här.

Tydligen har föläggareföreningen redan tagit tillfället i akt och begärt ut lite ip-nummer. Hörde Ponten på radio i morse också, han skämdes inte och sa rent ut att han nu var beredd att dra folk till domstolen, även om man bara fildelat en enda fil. I och för isg så för det väl något gott med sig, piratpartiet kan ju få ett rejält uppsving om han börjar ge sig på barnfamiljerna.

Själv tycker jag mest att det är tråkigt att våra politiker har gett efter för detta. Alla är ju ense om att skivbolagen kommer att dö. Enda sättet för de att sälja sina är tydligen att med lagens hjälp tvinga folk att köpa de, bara det tar jag som ett bevis på att de själva är lika medvetna om detta som alla andra jag talat med. Ännu tråkigare är förstås all oreda de kommer hinn att ställa till med innan de dör.

Som ipred är utformat så går ingen säker längre, fildelat eller ej. Vad man nu menar med att fildela, men fildelning i sig är inte olagligt. Det är ju heller inte för att du begått ett brott som privatpolisen får rätt att jaga dig. Just dessa två detaljer är också bakgrunden till hela problemet.

Jag börjar med att förklara det senare av dessa. Privatpolisen får alltså rätt att begära ut ditt ip-nummer, göra husransakan och frysa din tillgångar utan att du på något vis kommer att finnas skyldig till ett brott. Allt bygger på att de kan dra dig till domstol i ett civilrättsmål. Ett sådant mål vinns av den som är starkast och förloraren får betala notan (som ofta är på hundratusentals kronor). Det är så klart detta som de kommer att utnyttja då de skickar sina hotbrev. De har råd att förlora de lever ju på detta, famliljen Svensson däremot kanske måste pantsätta både huset och bilen om de förlorar, klart att man kan tänka sig att betal tiotusentals kronor för en fil istället för att riskera att ruineras. Det är inte heller så lätt att vinna ett sådant mål, det är inte som i brottsmål att man är oskyldig till motsatsen bevisats, här är du skyldig så for privatpolisen säger det och vill du inte få ditt liv förstört är det upp till dig att bevisa motsatsen.

Nu till det första problemet, själva fildelningen. På någotvis ska man ju visa att någon har tagit del av eller framställt ett verk på ett sätt som de inte har upphovsmannens tillstånd att göra. Jag vet inte hur privapolisen kommer att lösa detta, men jag antar att de kommer att använda sig av så kallade skärmdumpar eller loggfiler. Problemet är bara vem som helst som är lite händig med ett modern bildredigeringsprogram och textredigare kan konstruera ett helt godtycklig sådant bevis. Sen har vi också själva problemet med vad som är exemplarframställning eller inte, till exempel så skapar ju din webbläsare just nu ett exemplar av denna blogg. Jag är förstås upphovsman till denna text och om server där bloggen ligger vidarebefodrar ditt ip-nummer till mig så borde jag kunna begära ut dina personuppgifter i syfte att försäkra mig om att du inte sparar denna sida och skickar den vidre till något som du inte har mitt tillstånd att göra. Eller så kan det ju vara så att säger att du absolut inte får ta del av detta, för som du vet nedladdning är också olagligt. Lika bra att du skickar mig tiotusen kronor direkt, så slipper du kanske dras till domstol, kom ihåg har jag ditt ip-nummer, du har jag ändå fortsatt läsa nu trots min varning (och räcker inte det så är jag rätt hyfsad på både textredigeraren vim och bildbehandlingsprogrammet gimp).

Det finns också fler problem med detta så klart, till exempel kan det ju visa sig vara mer lönsamt att skicka hotbrev än att sälja produkter som ingen vill köpa.

Kulturnyheterna i P1 hade en bra krönika om ipred igår.

Nu blev det ett väldigt långt inlägg och det finns fortfarande en massa saker som jag vill säga, antagligen ett tecken på att jag borde skriva oftare. Till sist vill jag bara tipsa om Johan Bakke som har gjort en nyinspelning av en gammal låt som blivit högaktuell igen, texten är moderniserad Christian Engström.

No comments yet

Tyck till!

