Skip to content

Har haft ett litet uppehåll

april 3, 2009

Jag har inte skrivit så mycket på senaste tiden. När jag skrev klart mina guider om kryptering och anonym surfning så tyckte jag att jag hade gjort allt jag kunde för att vara redo för privatpoliserna. Det finns antagligen massa mer åtgärder som man kan göra, piratpartiet gick ut med ett bra förslag igår. Det går ut på att öppna upp sitt trådlösa nätverk så att det kan uttnyttjas av allmänheten. För en månad sen satt själv och funderade över detta och jag tycker att det är bra på många sätt.

För det första så kan det ge ett skydd mot privatpolisen, alla som uttnyttjar ditt nätverk för samma ip-nummer och på så vis kan man inte vara säker på vem av dessa det är som står för den påstådda illegala fildelningen. Det förutsätter förstås att privatpolisen, eller i alla fall domstolarna tar detta på allvar, så att man inte automatisk hålls ansvarig bara för att man själv är den som står för abonnemanget. Tydligen fungerar det fint i Danmark i alla fall (där de redan sedan flera år tillbaka har en ipred-liknande lagstiftning).

För det andra så ger det ju en friare tillgång till internet. Alla kommer att kunna koppla upp sig var än de befinner sig. Det finns en del liknande kommersiella tjänster, men det här är mycket mer i linje med den allmänna internet- och öppen-källkods-kulturen. Folk skapar själva de tjänster de vill ha. Problemet är att man samtidigt vill ha det säkert, men det finns en del tankar om detta i kommentarerna till pressmeddelandet på piratpartiets hemsida. Till exempel kan man ha ett system med två stycken routrar, men innan du springer och köper en till kolla runt lite på nätet, det är kul och lärorikt att bygga sin egen ( återvinn gärna men, tänk bara på att om du använder något gammalt du har liggande så tänk på strömfurbrukningen också).)

Pressmeddelandet från piratpartiet finns att läsa här.

Nu kommer en kort sammanfattning av vad jag sysselsatt mig med när jag inte bloggat. Det handlar till stor del om datorer, operativsystem och olika projekt med öppen källkod.

En ny version av linux-distributionen ubuntu kommer snart att komma ut på marknanden. Kunde inte hålla mig borta så jag har installerat en testversion på min Aspire One (netbook). Installatioen gick smidigt och nästan allting fungerade utmärkt redan från start (ett litet problem med ena kortläsaren). Nu är det ju så att jag tillhör typen som inte nöjer sig med detta så jag var tvungen att pilla lite mer med den (kommer antagligen en liten guide senare) så jag ville testa att byta ut den ganska prestandakrävande skrivbordsmiljön som följer med ubuntu mot den betyligt lättviktigare LXDE. Något som jag är väldigt nöjd med, till och med min annars ganska datormotsräviga fästmö trivs bra med med denna.

Men, jag har ju fler datorer än så, ovanstående tog ju bara en dag (och en natt). Jag har också bytt operativsystem på min gamla 1900-tals maskin (en bärbar compaq pressario från 1999). Denna dator är en av mina favoriter och antagligen min mest använda. Den är tung, batteriet är dåligt, men jag använder den flitigt som semistationär mellan köksbordet, vardagsrummet och skrivbordet (ibland får den till och med följa med i sängen). Körde ett minmalt Debian-system på den till i början av förra veckan då jag fick föra mig att testa Archlinux på den, jag är helnöjd (gudier kommer)!

Inte nog med detta, jag har slagits lite med en tredje dator, min (eller min fästmös) mac mini, vilken tjänsgör som vardagsrummsdator och multimedia-central. Spotify är ju en bra idé, synd bara att den är den lite halvdant implementerad. Jag vill råda bot på detta och i stället för att försöka hacka ihop en egen spotifyklient (som vissa andra faktisk har gjort ganska bra) så har experimenterat lite med att skicka ljud över mitt lan (guider kommer, antagligen redan till helgen). Något som faktisk var lite besvärligt när man har att göra med en en mac (linuxdatorer emellan är det busenkelt med hjälp av programmet Pulse Audio som kommer som standard i alla de vanligaste linux-distrubitionerna).

4 kommentarer leave one →
  1. april 3, 2009 09:23

    Bra jobbat och bra initiativ. Ser fram emot att läsa dina åstadkommanden med Linuxdistributionerna.

  2. Anonym permalink
    april 6, 2009 21:51

    Datormotsträvig? *fnys*
    Min chef påstår att jag har högst IT-kompetens på min arbetsplats.

  3. leplaid permalink*
    april 7, 2009 14:01

    Förlåt, jag ber om ursäkt. Inte datormotsträvig, mindre datorintresserad kanske?

Trackbacks

  1. Ipredia « lePlaid

Tyck till!

