Skip to content

Mänsklig rättighet

april 16, 2009

Läste ett väldigt bra inlägg på Christian Engströms blogg i morse. Det handlar om mänskliga rättigheter och att fritt tillåtas att uttycka sina åsikter och att ta del av andras faktisk är en mänsklig rättighet i motsats till vad vissa politikerr vill hävda. Den är lite av ett svar på den här artikeln i gårdagens DN.

Ibland blir jag faktisk rädd, det är lite för många politiker som helt oförskämt spottar ur sig lögner på sista tiden. Då menar jag inte som i intervjuer där man blir pressad, nej det här är fullfjädrade och medvetna lögner i insändare, debattartiklar och så vidare, de anar väl att sanning inte skulle få de omvalda? Det tycker jag är ganksa oroväckande och framför allt gör det ju att man hela tiden måste skaffa sig information från flera håll. Något som gör ett fritt internet, där det finns möjlighet att själv hämta information från flera källor ännu så mycket viktigare. Jag antar att det också är detta som är det stora problemet och själva grunden till att politikerna har så lätt att köpa kapitalets krav på censur, övervakning och kontroll av information, de har själva något att vinna på detta.

Det är detta som är problemet, jag är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli intresserad av Liza Marklunds fördummande och lögnaktiga skräplitteratur eller Per Gessles jävla pekoral, det jag är intresserad av är att fritt kunna kommunicera med mina vänner, att fritt kunna uttrycka min åsikt och att fritt (som i frihet, det andra heter inte ens fri på svenska det heter gratis) kunna ta del av den nu ganska stora delen av mänsklighetens samlade information som finns på internet. Varför ska någon dåre som sitter hemma och skapar produkter som ingen vill köpa ha rätt att ta i från mig den rättigheten? Dessa idioter borde snarare tacka mig för att de strukturer, nätverk och system jag är med och bygger upp genom att aktivt använda internet också kan användas till sprida sådan skit som de skapar och inte förbehåller sig rätten att censurera utan på demokratisk sätt värderar deras rätt att uttycka sig lika högt som min.

Tyck till!

