Skip to content

Läs mitt förra inlägg!

april 20, 2009

I mitt förra inlägg skrev jag om tillägg 138 och telekompaketet. Jag uppmanar ALLA att skriva till de svenska EU-parlamentarikerna i EU-utskottet ITRE. Idag skrev jag till alla de tre svenska EU-parlamentarikerna i ITRE, jag väntade några timmar och ringde sedan upp och frågade om de fått mitt ebrev. Det hela var mycket lättare än vad man först anar, sekreterarna man får prata med är otftast jättetrevliga och jag fick svar via epost från både Lena Ek och Gunnar Hökmark. Det enda jag fick från Göran Färm var ett löfte från hans sekreterare att han skulle rösta för 138:an, på sin blogg skriver han om sin katt i typisk Socialdemokratisk anda. Här är brevet jag skrev till Eu-parlamenterikerna.

Hej [namn på EU-pralamentsledamot]!

Mitt namn är [mitt namn], [jag läser någonting på någon skola/ jobbar som någonting]. Jag ska rösta i EU-valet den 7:e juni. För mig är frågor som
berör internet väldigt viktiga och nu är bekymrad över det så kallade
telekompaketet.

Jag använder internet varje dag, det mesta av min kurslitteratur finns
tillgänglig via nätet (arxiv.org), wikipedia använder jag varje dag till
att kolla upp formler och liknande som jag glömt, jag läser mina
nyheter (dn.se, svd.se, fria.se och dalademokraten.se) samt att jag
varje kväll tittar på dagens rapport (svtplay.se). Mer sällan
använder jag också internet till att boka resor, betala räkningar, låna
böcker från biblioteket, boka besiktning till bilen och så vidare. Jag
tycker att internet är det finaste och mest fantastiska uppfiningen som
mänskligheten har åstadkommit. Vissa jämför det med tryckpressen,
personligen tycker jag att internet är större än så! Tryckpressen gav
oss mjölighet att skaffa oss kunskap på ett aldrig tidigare skådat
sätt, men med internet har vi inte bara denna kunskap utan också
möjlighet att fritt kommunicera med stora delar av mänskligheten med
hjälp av några få klick på en dator.

Som jag förstår det kommer det röstas imorgon, tisdag den 21 april om
tillägg 138 och om inte det blir antaget kommer inte bara jag
personligen att påverkas utan hela innovationskraften på internet. Utan
138:an riskerar min möjlighet att använda internet att kraftigt strypas
eftersom min internetleverantör från fritt fram att godtyckligt
begränsa min uppkoppling. Jag vill att det garanteras att så inte sker!

Ibland känns det svårt att påverka det stora EU men nu gör jag i varje
fall ett försök. Snälla stöd 138:an så får du min röst i juni!

Med vänlig hälsning [mitt namn]

No comments yet

Tyck till!

