Skip to content

Visa vad ni går för!

april 27, 2009

Jag har skrivit om det tidigare, men nu är det aktuellt igen. EUs telekompaket, att den så kallade 138:an röstades igenom i ITRE-utskottet var en seger, men endast en liten delseger. För att garantera våra rättigheter på nätet krävs att både den så kallade 138:an, i den form den röstades om i ITRE och 166:an eller ekvivalent tillägget kallat Citizens Rights Amendement vilket innehåller bägge de ovanstående röstas igenom i EU-parlamentet i omröstningen den 5:e maj.

Under förra veckan har ett antal individer satt ihop en wiki-sida i syfte att upplysa allmänheten om telekompaketet. EU-politik är som jag nämnt tidigare rätt snåriga grejer att sätta sig in i, meningen är att wiki-sidan ska kunna användas som resurs för journalister, politiker och vanligt folk som vill veta mer om telekompaketet. Sidan är nu i stort sett färdig och nu är det dags att skrida till verket.

Alla ni som gillar Internet, Piratpartiet, liberaler, Moderater, Vänsterpartister, feminister, Socialdemokrater och alla andra, det är dags att lägga höger-vänster-tramset åt sidan och stå upp för demokrati och yttrandefrihet! Nu räddar vi världen!

Det finns massor med saker att göra, skriv brev till EU-parlamentarikerna, hjälp till att fylla på wiki-sidan, blogga om telekompaktet!

Andra som skriver bra om detta är Xor, Erik Josefsson, Intensifier, HAX och Daniel Risberg, som skriver ett skönt Kafka inspirerat inlägg om detta, som senare remixades till Hadopi-Kafka.

Här är mitt brev till EU-parlamentarikerna (fyll i hakparanteserna med lämplig info):

Hej [MEP]!

Mitt namn är [Namn], jag bor i [Stad] och läser/jobbar med [något trevligt] på [en trevlig skola/jobb]. Den senaste tiden har det varit mycket tal om det så kallade telekompaketet. För mig är dessa frågor som berör internet mycket viktiga.

Jag använder internet varje dag, det mesta av min kurslitteratur finns tillgänglig via nätet, wikipedia använder jag varje dag till att kolla upp [viktiga saker] som jag glömt, jag läser mina nyheter [dn.se, svd.se, fria.se] samt att jag varje kväll tittar på dagens [rapport (svtplay.se)]. Mer sällan använder jag också internet till att boka resor, betala räkningar, låna böcker från biblioteket, boka besiktning till bilen och så vidare.

Jag befarar att telekompaketet kommer att förändra mina möjligheter att använda Internet fritt. Vidare vill jag tillägga att internet är mer än bara passivt mottagande av information. Internet är snarare den nya offentligheten, snälla förvandla inte mitt Internet till kabel-tv, där jag tvingas välja mellan skype eller http://svtplay.se. Jag vill kunna ringa min familj även om jag ser kvällens rapport.

Därför skulle jag bli väldigt glad om du såg till att mina rättigheter på Internet garanteras genom att lägga det så kallade förslaget ”Citizens Rights Amendement” i din partigrupp [EPP] innan den 29:e April, vilket är sista datumet för ändringsförslag till telekompaketet.

Gör du detta är det en stark bidragande orsak till att få min röst i det kommande EU-valet, den 7:e juni!

Med Vänliga Hälsningar [Förnamn Efternamn]

Tyck till!

