Skip to content

Röstat!

maj 22, 2009

Updatering: Jag fick en kommentar av Kent Persson. Den fick mig att inse att det är bättre att vara snäll, vi är allihop bara människor. Alla kan göra misstag, alla kan missförstå saker. Det är lätt att skälla ut folk och att häva ur sig fula ord när man blir upprörd, sådana åtgärder är sällan speciellt konstruktiva. Folk som har ”fel” är människor de också, människor som också kan bli arga och ledsna när folk förolämpar och missförstår.

Jag har varit afk i några dagar nu. Var på ett riktigt trevligt familjekalas i helgen. Vad kul det är med männsikor som har ett sådant brinnande intresse för historia och detaljer. Tyvärr gavs det inte så många tillfällen att prata piratpolitik. Det verkar som om det redan finns gott om pirater i min familj, vi hade till och med piratflagga på kalaset. Fan, vilken bra släkt man har!

I förrgår var det första dagen att förtidsrösta till EU-parlamentsvalet. Eftersom jag ändå har tagit på mig ansvaret att se till så att det finns pirat-valsedlar i min vallokal så passade jag förstås på att rösta när jag ändå var där. Det var riktigt trevligt, redan första dagen var det gott om folk och stämningen var god trots att det blev kö. Har man inte redan gjort det, så uppmanar jag alla att gå och rösta så fort som möjligt, så att man inte glömmer bort det. Saknas det valsedlar med piratpartiet, så kan man skriva piratpartiet på en blank valsedel och man vill kan man sedan hjälpa till att distrubera valsedlar till vallokalen.

I förrgår var det också partiledardebatt i riksdagen, måttligt intressant måste jag ändå säga. Väldigt lite om piratpolitik och mycket annat trams. Det som var intressant var att det talades ganska mycket om vilken partigrupp de olika partierna väljer att tillhöra i EU-parlamentet. Något som jag faktiskt också tycker är ganska intressant. Till exempel så väljer ju Moderaterna att alliera sig med de konservativa det vill säga allsköns abortmotståndare, homofober, Berlusconi-anhängare och diverse reaktionära typer, med en familjepolitik som vida överträffar både kd och sd i bakåtsträvanden. Visserligen förnekar ärkepuckot, den moderate förbundsordföranden i Örebro län, Kent Persson att de tillhör den partigruppen, vilket nog säger det mesta om hans EU-kunskaper. Kd, som också tillhör samma grupp kunde däremot se vissa problem med detta, även om de gillade att tillhöra den största gruppen inom EU-parlamentet.

När man ändå är inne på ärkepuckon, Göran Greider framstår ju vara omåttligt dum i huvudet, hur vore det att läsa på lite? Piratpartiets partiprogram är väldigt lättläst och finns på nätet. I samma artikel ojar han sig över att kd är på väg ur riksdagen, Göran Gredier tycker allstså att ”kristna värderingar” är mer värt än demokrati och yttrandefrihet. När han sedan börjar prata om det rödgröna samarbetet, då blir man ju riktigt fundersam, har han helt glömt hur både mp och s kom till? Undrar om han hört talas om kärnkraft eller allmänn rösträtt? Att han sedan också beklagar sig över hur Sahlin behandlats i medierna visar att han på allvar verkligen inte förstår någonting om problemet med att bara tillåta vissa storföretag eller styrande poltiker att publicera information. Att sedan hans egen tidning dalademokraten, tydligen räknas in i landets ledande arbetarpress när de skriver om gamla avdankade hockeyspelare och nyfödda bäbisar verkar inte bekymra honom det minsta. Jag undrar vem det är som är fördummande? För det kan väl ändå inte vara så att Göran Greider egentligen är en girig, gnällande, skrikande och bortskämd liten unge, som med hjälp av hyrsnutarna vill tvinga oss att köpa hans intetsägande skitblaska och hans hjärndödande, fördummande poesi?

Nej, vill man trots allt försöka rädda den sjunkande arbetarrörelsen föreslår jag att man illa kvickt säger upp sin prenumeration på den ensidaga, förutsägbara och fördummande puckoblaskan dalademokraten och pallar sig iväg till valurnan och röstar pirat, så har man i alla fall sin yttrandefrihet kvar.

5 kommentarer leave one →
  1. maj 22, 2009 18:58

    Jag vet mycket väl vilken grupp (m) tillhör och vad det innebär, att påstå annat och kalla mig ärkepucko är att fördumma debatten inför valet.

    Men om du nu tycker partigruppstillhörighet kan du ju berätta vilken Piratpartiet ska tillhöra och hur de ska rösta.

    • leplaid permalink*
      maj 22, 2009 19:56

      Piratpartiet kommer att tillhöra den grupp som stödjer deras politik bäst. Jag är säker på att du hört det förr? Det kommer med all sannolikhet i alla fall att inte bli den konservativa. Ärkepucko kallar jag dig för det ignoranta och ytterst ointelligenta svaret du gav mig på min kommenatar på din blogg. Egentligen tror jag inte att du är så okunnig, men varför svarar du mig som du gör då? Annars håller jag med dig, att kalla folk ärkepucko är inte så konstruktivt. Bara det att du kommer hit och kommenterar ger dig genast mer respekt i min ögon. Du ska faktiskt få en ursäkt av mig, ursäkta att jag kallade dig ärkepucko, det var onödigt otrevligt och förhastat av mig.

      Om du nu kunde svara på mina frågor angånde moderaternas politik i EU-parlamentet. Ser sig Moderaterna som ett traditionellt konservativt parti? Varför går in annars med i den konservativa gruppen (EPP-DE)? Är ni också emot abort, anser att homosexuella inte ska ha samma rättighter som alla andra, stöder ni Berlusconi? Personligen tror jag att många av era väljare, kanske till och med många av era förtroendevalda, här i Sverige i alla fall inte står för detta?

  2. Jennix permalink
    maj 25, 2009 21:58

    Ja, det var trevligt på festen som var!😀
    Här hittade jag en länk om valfusket som ”ska” hindra Piratpartiet: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/fuskande_funktion%C3%A4rer_i_eu_valet#comments

    • leplaid permalink*
      maj 26, 2009 01:12

      Jo, jag har så klart sett det där. Jag är ju själv ansvarig för en förröstningslokal, så jag har varit lite extra uppmärksam de senaste dagarna. Faktiskt har jag besökt lokalen minst två gånger per dag. Jag har också presenterat mig för valförrättarna och berättat att vi haft problem på en del andra ställen, så de förstår varför jag går dit så ofta. De har alltid varit jättetrevliga och jag har inte haft några problem hittils, så jag kan antagligen slappa lite nu och bara besöka den varannan dag eller så.

      Det är så många som bloggar och kommenterar, så egentligen tänkte jag hålla mig utanför den diskussionen. Men bara för att ha något att jämför med:

      Om någon filmar en polis, som i sitt jobb misshandlar någon till exempel en mörkhyad, bara för att denna person är mörkhyad, så är det ingen som börjar klaga om över polisens integritet om filme sedan visas i tv eller läggs ut på nätet. Så faktisk så har jag lite svårt att förstå de som tycker att filmaren gjorde fel.

Trackbacks

  1. De enkelriktade massmedierna « lePlaid

Tyck till!

