Skip to content

De enkelriktade massmedierna

maj 26, 2009

De ”eneklriktatde massmedierna” är en term jag fick som svar igår i piratkanalen #gothenburg, när jag frågade vad man ska kalla, de gammla massmedierna egentligen. Jag giller termen, den visar på skillnaden, mellan hur det fungerar på internet, bloggar, chattar och så vidare, mot hur de gammla massmedierna fungerar, tidningar, tv och radio. De enkelriktade medierna basunerar ut ett budskap som vi förväntas ta emot och sedan hålla käft. Internet å andra sidan fungerar inte så, det är från början byggt för att vara en plattform för samarbete. Det går inte att att på samma sätt basunera ut ett budskap på internet. Det är nästan alltid någon som svarar, kommenterar, förbättrar eller påpekar brister och det är naturligt så klart, det är ju så internet fungerar. Som fysiker så vet man ju att mycket av det vi idag kallar internet uppfanns på CERN. Det uppfanns just för att underlätta samarbete. Den dåvarande partikelacceleratorn LEP genererade så mycket data, så det var omöjligt för fysikerna på CERN att kunna analysera all denna datan på plats. Man behövde ett enkelt system för att fysiker över hela världen skulle kunna hjälpas åt att anaylysera datan och på ett enkelt sätt dela med sig och diskutera sina slutsatser. Resultatet blev internet.

Nu tänkte jag inte att detta inlägg egentligen skulle handla så mycket om internet, utan mer om de enkelriktade medierna, men jag kände mig tvungen att förklara ordet.

En sak som förvånar mig är det okunskap som tycks finnas bland de enkelriktade massmedierna om EU. Det gäller både tidningar, radio och tv. Frågor som inte alls hör hemma i europaparlamentet kommer ofta upp till diskussion, som frågor om Sverige ska vara med i EU eller frågor om vi ska gå med i EMU. Senast hörde jag en intervju med Carl Schlyter igår i P1, reportern ägnade mycket tid åt fråga om hurvida han ville vara med i EU eller inte. Jag får ofta liknande frågor också om Piratpartiets inställning i dess frågor när jag är ute på stan och kampanjar. Jag ger alltid samma svar, dessa frågor beslutas inte av EU-parlamentet, de beslutas av sveriges riksdag och hör därför bättre hemma i en riksdagsvalskampanj. Vetandets värld gjorde idag ett insalg om just de enkelriktade massmediernas EU-vals bevakning, det var ganska intressant. Lyssna på inslaget här. Ska man vara ärlig så gör ju inte de etablerade politikerna så mycket för att förklara dessa missförstånd heller, snarare tvärt om. På debatten jag besökte för någon månad sedan var det en hel del osaklig kritik mot vänsterpartiet på grund av detta. Att vänsterpartiet i sitt partiprogram vill gå ur EU har ju ingeting med EU-parlamentet att göra.

Nog om detta, det skrivs faktiskt en hel del positivt om pirater, Piratpartiet och internet i en del av de enkelriktade massmedierna också.

Veckan affärer skriver om varför Sverige är så bra på internet och att vi behöver ta till vara på det istället för att kasta bort hela vår it-kompetens för att hålla en döende industri vid liv. Computer Sweden skriver liknande. Fria Tidningen skriver om varför vi behöver Piratpartiet och gör en en ganska bra jämförelse med hur de etablerade partierna behandlade Miljöpartiet på 80-talet. Sveriges Radio gör ett bra jobb och avslöjar ministerstyre, kanske inte så förvånande. För övrigt är det ju kul att se hur överens borgarna och sossarna verkar i frågan om The Pirate Bay. Det var den dåvarande justitieministern, Tomas Bodström, som år 2006 beordrade tillslaget mot dem och det är alltså den nuvarande kulturministern, Lena Adelsohn Liljeroth, som år 2009 beordrar domen. Moderaterna verkar vara överens med sossarna i EU-parlamentet också, sevärt klipp från söndagens Agenda. SVT har också intervjuat Erik Josefsson, synd att han inte är lite högre upp på Vänsterpartiets lista, för Erik är internet och det vore ju trevligt att ha internet i EU-parlamentet. Kolla in intervjun här, för övrigt har han bra åsikter om folkbildning och EU också.

Tydligen är jag heller inte den enda som reagerat över Göran Greiders bisarra attack. Joshen skriver ett mycket läsvärt svar. För övrigt verkar inte Greider direkt vara den skarpaste kniven i lådan, men det är klart tänker jag tillbaka på mina ungdomsår i Dalarna så var det ju allmänt rätt ont om så kallade skarpa knivar där uppe. Tycker lite synd om UP Rättvik faktiskt. Hur som helst, idag skriver Greider om en död grävling på landsvägen. Nu har ju jag bestämt mig för att vara snäll, men va fan! Och han anklagar Piratpartiet för att vara fördummande. För övrigt noterar jag att han använt wikipedia för att läsa på om grävlingen, ganska konstig för en man som anser att ett fritt internet är fördummande. Nej du Göran, du har inte mycket vett att komma med längre, bäst att jag raderar min rss-prenumeration på Dalademokratens ledare, nu när jag bestämt mig för att vara snäll. Då slipper jag i alla fall att reta upp mig på din ganska oöverträffade okunnighet.

3 kommentarer leave one →
  1. nilsq permalink
    maj 27, 2009 01:11

    Toppen!
    Tackar!
    Fortsätt så här. Läsvärt och moget!
    PP ftw!

  2. leplaid permalink*
    maj 27, 2009 03:16

    Tack🙂

Trackbacks

  1. Någon som känner igen sig? « lePlaid

Tyck till!

