Skip to content

Midsommar i Tunaberg

juni 22, 2009

Uppdatering: Tyvärr fick jag inga bilder på de groteska folkdrräkterna. Här är en bild på den  bisarra lilla midsommarstången.

Midsommarstångsresning

Midsommarstångsresning

Några vackra kvinnor.

Vackra kvinnor

Vackra kvinnor

Och en glad lekledare.

Lekledare

Lekledare

Förutom att rädda världen har jag firat midsommar i den lilla byn Tunaberg utanför Nyköping. För en dalmas, som mig var den en ganska lustig upplevelse, lite som när hollywood gör en film om nordisk mytologi. Själva midsommarstångsresningen tog runt en fem minuter från att den första spelmannen dök upp till stången var rest. Åskadarna satt på en liten kulle och tittade på. När stången var rest var det dags för dans, det bjöds på traditionell midsommardansmusik som små grodorna och uppå källarbacken. Spelmännen såg ut att ha en medelålder på runt 100 år och det var antagligen lika länge sedan det kommit en ren ton ur tanten som sjöng. Ackompanjemanget till trots, barnen dansade med glatt humör, vädret var fint och kaffet var gott. Efter dansen blev det folkdansuppträdande med ett folkdanslag i samma ålder som spelmanslaget. Folkdanslaget var å andra sidan de enda som bar rimliga folkdräkter. De ansvariga för arrangemanget bar något som mest liknade en billig imitation, en blålila kreation som såg ut som något man hittat i en korg på Galne Gunnar under 90-talets allra galnaste dagar.

I lördags tog vi en lång promenad och passade på att spana in grannskapets djur- och växtliv. Vi hittade ett får som höll på att få horn, något som verkade klia en hel del så jag passade på att stångas lite med fåret. Ganska roligt faktiskt, det är ju inte varje dag man får bråka med får. Nästa möte med vildjur var en snigel som behövde lite hjälp över vägen. Promenaden fortsatte sedan med möten med ännu fler djur, en hund, en tjur, en flock kossor, en katt och till sist siktades också en häst på lite avstånd. En liten snabb underökning av det lokala växtlivet resulterade i en bukett med sju sorters blommer (en dag för sent, men vi snackar ju trolldom här).

Jag uppdaterar med fina bilder så fort jag lyckas hitta ett sätt att locka ut bilderna ur kameran, för tyvärr har jag glömt min fina usb-sladd hemma. Håll till godo med Majestis Pluralis midsommarhälsning så länge, en verklighet midsommar 2014 kanske.

2 kommentarer leave one →
  1. juni 23, 2011 22:43

    Jag ber om ursäkt! Inlägget kanske låter lite elakt, men det är inte min mening att vara det. Jag hade en underbar midsommar i Tunaberg, men jag är dalmas och tar sådant här med midsommar på största allvar.😀

Trackbacks

  1. Äntligen hemma! « lePlaid

Tyck till!

