Skip to content

Mjukvaran till FRA-Workshopen

november 28, 2009

Här är den utlovande mjukvaran, som vi kommer att använda på Piratpartiet i Göteborgs FRA-Workshop. Jag kommer att ansvara för den delen av workshopen, som handlar om GPG, du kan läsa mitt tidigare inlägg där jag beskriver vad vi kommer att göra. Nedan finns torrentfiler med allt du behöver om du använder något av operativsystemen windows eller mac OSX.

Den som använder linux kan lätt installera dessa med apt, eller annan pakethanterare som ingår i din distrubition, de flesta av dessa paket finns tillgängliga i alla större distrubitioner. De paket du behöver installera är främst pidgin och pidgin-otr, gpg brukar finnas installerat från början i de flesta linuxdistrubitioner, liksom många linuxdistrubitioner också innehåller en epostklient med inbyggt stöd för gpg.

 

All mjukvara är fri och har öppen källkod, den mesta är också GPL-licensierad, allt utom programmet OneSwarm, vilket vi inte kommer att använda oss. Jag har inkluderat det för att det är ett trevligt och säkert program, som man kan leka lite med på egen hand. Av samma anledning har jag också inkluderat programmet, CryptoSMS, vilket är ett javaproram till mobiltelefoner, som kan användas för att skicka krypterade sms. Jag har skrivit lite om OneSwarm tidigare och i de senaste versionerna har de jobbat hårt på att förbättra prestandan.

No comments yet

Tyck till!

