Skip to content

Uppföljning på FRA-Workshopen

december 1, 2009

Igår var det FRA-WorkshopGnutiken i Göteborg. Det var trevligt att det kom så mycket folk och jag hoppas att alla i alla fall fick med sig lite kunskap om detta hem. Jag tror att den svåraste biten är att installera och komma igång med själva mjukvaran, har man väl gjort detta så är programmen i sig ganska lätta att använda.

Jag hann inte riktigt visa allt jag hade tänkt och jag vet inte om alla som var intresserade fick en chans att se, men det som jag tänkt visa var hur man använder GPG tillsamans med ett epostprogram. Många epostprogram har ett grafiskt gränssnitt för att göra detta och man kan med några musklick skapa sig en nyckel. Lika enkelt är det att signera och ladda ner sina vänners publika nycklar. Jag noterade att många av er använde operativsystemet windows. Använder man detta så innehåller mjukvaran gpg4win ett outlook-tillägg, som gör så att man kan använda GPG direkt i Outlook om man inte vill använda det rekomenderade programmet Thunderbird. Både gpg4win och Thunderbird finns paketerade i den torrentfil jag gjorde i ordning för windows.

En annan fråga jag fick, var om det går att använda GPG tillsammans med så kallad webbmail. Ja det går, men bara om använder webbläseran Firefox och i så fall bara tillsammans med eposttjänsten gmail från google. Det man behöver är ett tillägg till Firefox som heter FireGPG.

Till sist ville jag också visa hur man kan kryptera så kallade snabbmeddelanden, msn, icq, gtalk med mera. Detta är faktiskt riktigt enkelt, mjukvaran man behöver finns även den via de torrentfiler som jag hänvisar till i mitt förra inlägg. Mjukvaran till windows heter Pidgin och då behöver man också tillägget pidgin-otr, mjukvaran till Mac OS X heter Adium och då behöver man inget tillägg.

Jag lovade också att lägga upp lite mer information och guider om hur man installerar sakerna. Det kommer. Just idag och några dagar framåt är jag ganska upptagen, men håll utkik på bloggen, så lägger jag upp dem eftersom. En sak att notera är dock att jag inte har tillgång till någon windows-maskin även om jag ska göra mitt bästa för att ta reda på hur man gör även på windows. Det kan alltså vara värt att söka lite på nätet, youtube, google och så vidare, det finns redan rätt många guider om detta. Jag har sett ett flertal på svenska.

4 kommentarer leave one →
  1. december 1, 2009 21:39

    Hej.

    Jo, jag deltog i gårdagens Workshop. Satt senare under kvällen vid ”ditt” bord.
    Jag är helt novis inom kryptering, men hela kvällen var mycket givande och lärorik.

    Tiden gick fort. Mycket fort. Det tycke även mitt betydande yngre ”kvinnliga sällskap”. Så jag kommer framöver att lära mig hur det hela går till. Även användningen av TOR. Du kan väl framföra mitt tack till de två övriga ”föreläsarna” också. Allt var mycket bra. ( förutom att kaffet tog slut🙂

    • pladen permalink*
      december 1, 2009 22:25

      Trevligt, tacket är framfört! Har du frågor för du gärna ställa dem här, men som sagt, jag är just nu rätt upptagen. Kurser, exjobb osv. börjar dra ihop sig inför jullovet. Kom gärna om vi ordnar framtida workshopar. Tanken är ju att vi kommer fylla på här med bra, lättbegripliga guider.

      Berätta också gärna hur det går för dig, så kan vi använda den kunskapen till att hjälpa andra.

  2. december 1, 2009 23:07

    Will do//

Trackbacks

  1. Kryptering som mänsklig rättighet « Björn Odlund, pirat

Tyck till!

