Skip to content

Fria julklappar

december 23, 2009

Idag ska jag vara snäll, bäst att börja innan jul.

Det här inlägget har jag tänkt skriva ett tag, men det har hela tiden kommit annat i vägen. Hur som helst så passar det fint nu så här dan för dan. Ett julklappstips för den som är sent ute.

De flesta svenskar har i princip allt de behöver, men alla behöver kultur. Problemet är bara att det kanske inte känns så kul att samtidigt bidra till att betala herr Ponténs lön. De finns dock en räddning, fri kultur, kultur som är licensierad under till exempel någon Creative Commons-licens. Dessa verk är ofta fria att ladda ner och fria att sprida vidare. En perfekt present för den som är sent ute. Bara ladda ner och kopiera, till skiva eller usbpinne. Gör ett snyggt omsalg med till exempel (det fria desktop publishing verktyget) Scribus. Glöm inte att donera, en rimlig summa kan vara vad du skulle betalat för motsvarande produkt i någon butik. Här är dock en stor fördel att merparten av det du betalar går direkt till den som skapat verket.

En väldigt bra källa till fri musik är Jamendo, en tjänst som inte låter sig beskrivas till fullo på några rader.  Lite godbitar kan vara

En bra källa till att hitta fria filmer är Fria Filmfestivalen. Titta runt lite bland de filmer som de visat och leta sedan upp filmens hemsida.

Jag vill också påminna om att man kan ge bort fria datorprogram, datorspel eller till och med fria operativsystem. Lägg till en liten manual och erbjud dig själv att hjälpa till att komma igång. Själv gav jag bort operativsystemet Ubuntu förra julen. Har du ett syskon som är ”gamer”, en fin ”live-cd” med många fria spel finns  här, bara boota och köra. Kanske behöver dina föräldrar uppgradera sitt officepaket, ge bort OpenOffice. En given gåva till en släkting som gillar lite hårdare musik är det mycket läckra operativsystemet Ubuntu Satanic Edition.

Snygga omlsag kan man som sagt göra med Scribus, gör en enkel två- eller fyrsidig folder som passar att lägga i ett cd- eller dvd-fodral. Ta med albumbilden, en kort beskrivning, en recension, ta gärna med CC-loggan om verket är CC-licensierat. Är det inte det, ta med något annat som talar om att verket är fritt att sprida vidare, på så vis får du ett mycket bra tillfälle att berätta om fri kultur. Det är också bra att ta med en referens till hemsidan du laddad ned verket från. Jamendo-loggor finns här.

OlofB har haft lite liknande tankar illustrerat med hans egna, som vanligt pedagogiska, roliga och fina bilder.

Så god jävla jul på er!

4 kommentarer leave one →
  1. december 23, 2009 19:10

    Jamendo är underbar🙂

    Jag har använt stycken därifrån (med CC såklart) i mitt pågående textspelsprojekt Merrinian. Massa atmosfärsmusik som passar äventyrsspel!

  2. december 23, 2009 19:12

    Med ”med CC såklart” menar jag att jag ger attribution till artisterna och länkar till deras sida på Jamendo. Upptäckte dock att senaste verre av Merrinian saknar dessa stycken, ligger lokalt än så länge.

    Tack för länkkärlek/kritik om/kring mina julklappstipsbilder!

  3. december 23, 2009 19:29

    Jag hade lite svårt att hitta nedladdningsplatsen för fedora-spel-CD:n. Googlade lite och hittade denna sida: http://www.yourbittorrent.com/torrent/633879/Fedora-12-x86_64-Live-Games.html

  4. pladen permalink*
    december 24, 2009 03:13

    Tackar, jag kollade nu och ser att det inte fanns någon iso-fil på den sidan. Ber om ursäkt, jag hade lite bråttom när jag skrev detta och kollade inte så noga på den sidan. Jag har själv inte testat den, mindes bara att jag hört talas om den, så jag googlade och tog första träffen. Jag har hört talas om fler liknande project, men har inte riktigt testat något av dem. En annan sida på Fedora-wikin listar några fler spelinriktade live-skivor. Personligen spelar jag inte så mycket, men man kunde ju testa någon bara på kul, något ska man ju slå ihjäl mellandagarna med…

    Jag är som sagt ingen gamer, men har mycket kort testat installare några fria spel, bägge såg lovande ut och var lätta att installera (har för mig att det gick via apt i ubuntu), World of Padman och The Battle for Wesnoth.

Tyck till!

