Skip to content

Snö

februari 21, 2010

Gott folk, nu räcker det. Jag börjar bli minst sagt trött på folk som beklagar sig över vädret. Jag vet att det kanske kommer som en överraskning för vissa, men vi bor i ett land där det är vanligt att det snöar på vintern. Januari och februari är också generellt sett de kallaste månaderna på året.  För tjogu år sedan, när jag var liten var det så här varje vinter, folk klarade sig då och folk kommer att klara sig nu. Eller är vi så viktiga, upptagna och självcentrerade så att det är dags för till och med vädret att anpassa sig? På radio hör man den ena efter den andra som trots varningar ger sig  ut med bil eller tåg för att sedan , när det visar sig att  varningarna var korrekta stå och beklaga sig över försenade tåg och oplogade vägar. Man undar ju, det hela känns lite som att ställa sig och pissa i motvind och sedan klaga på att man blir blöt. Nu håller jag i och för sig med om att lite snö knappast borde vara någon chock för kollektivtrafiken eller vägverket. Jag minns som sagt vintrarna för tjogu år sedan och med dagens mått så borde vi väl haft krismöten, katastrof, panik och force majoure varje dag i flera månaders tid på den tiden? Tyvärr minns jag inte om det faktiskt var så, det kan ju i och för sig bero på att jag var barn då och mer intresserad av stora snöhögar än försenade tåg…

Själv tycker jag att folk borde lugna ner sig och se hur vackert det blir med lite snö. Så här underbart såg det ut hos mig i förmiddags.

Hus igen

2 kommentarer leave one →
  1. mor Lena permalink
    februari 22, 2010 17:27

    Hej Anders!
    Det var fantastiska vinterbilder! Här uppe snöar det nu igen.Du har rätt i att tågen gick när du var liten, trots snö och kyla. Det var väl något ljushuvud som ville köpa nya tåg ifrån Italien och på den vägen är det. Vi kan iallafall gå eller åka spark dit vi vill-kommer du ihåg att vi åkte mycket spark? Just i dagarna har vi fixat till spark-lådan så att lilla Alva kan åka i den när hon kommer. Vi lyssnade på Birgitta Olssons intervju,bra,men också en del borgerliga åsikter för min smak.
    Ha det,och packa inte ihjäl er!
    Kramar från Lena, Håkan hälsar.

  2. pladen permalink*
    februari 23, 2010 17:20

    Hej,
    Jo sparken kommer jag ihåg. Ett utmärkt färdmedel, som säkert skulle göra stor nytta i Göteborg. Tyvärr funkar det nog rätt så dåligt här, Göteborgarna envisas med att salta vägarna. Vägsalt är ett otyg, det förstör både naturen och bilarna och allt blir bara en äcklig grå sörja. Mycket bättre att lära sig köra bil på riktigt och skita i saltet, men jag tror inte att det kommer att hända inom någon snar framtid…

Tyck till!

