Skip to content

No Google Day 2010

september 1, 2010

Idag, den 1:a September är det ”No Google Day” eller på Svenska Inget-Google-dagen (bättre överstättning?).

För ett år sedan lanserade Telecomix Inget-Google-dagen, detta främst för att visa att det finns andra sätt att navigera på webben än att söka på Google.  Dagen börjar visserligen att gå emot sitt slut, men företeelsen som Telecomix sätter fingret på är faktiskt värt att tänka på alla dagar om året.

De flesta som surfar på webben idag gör detta genom att använda en sökmotor och där de skriver in en väl vald fras eller de sökord de letar efter. Det är till och med så att istället för att skriva in en hel URL, även om man kan den i huvudet, är det ofta snabbar att helt enkelt bara söka efter några ord i URL:en. Google är ofta den förvalada sökmotorn i de flesta webbläsare och i många webbläsare behöver vi endast mata in våra sökord direkt i adressfältet och lita på att Google vet vad vi vill hitta. Så lång är det väl inga större bekymmer, Google är ju trots allt rätt bra på vad de håller på med. Man kan förstås ha vissa synpunkter på deras stora dominans på sökmotormarknaden. Att söka på webben har blivit synonymt med att ”googla” (i Svenska språket är denna typ av varumärkesverb fortfarande ganska ovanliga). En annan sak man kan fråga sig är varför nästan varenda webbläsare och nästan varenda operativsystem levereras med Googles webbsökmotor förinstallerad. Det har dock inte alltid varit på detta viset och Telecomix påminner oss om hur det var i Internets barndom, men även om att det fortfrande finns en hel mäng sökmotorer att välja mellan.

Back in the old days, yes, back in the nineties, we had Webcrawler, Lycos, and Altavista. These engines were slow, boring and not very good at finding things. Then Google appeared out of nowhere, and changed Internet history forever.

Personligen är jag däremot mer bekrymrad över ett annat problem med sökmotorn Google. Problemet med att Google sparar och kan spåra dina webbsökningar till din dator.  Varje gång man gör en sökning på Google så sparas det viss information om din sökning, så som tidpunkt, sökord och en viss information din dator (ip-nummer, din webbläsare, operativsystem osv. ) även en så kallad kaka kan sparas (dessa kakor innehåller ofta en unik identifierare som gör att Google kan hålla reda på din sökhistorik) allt detta så att Google ska kunna presentera relevanta sökresultat och relevant reklam. Många tänker nog inte på det här och en persons sökhistorik kan ofta innehålla ganska personliga saker (sjukdomssymptom, företag, läkare, advokater, politiska partier, föreningar och andra rörelser du sökt efter, prylar du handlat via näthandel osv.)  I veckan hörde jag på radio att man kunnat följa svininfluensans utbredning genom att studera sökdata från Google på termen feberfrossa (hittar tyärr inte ljuklippet på SR.se, med största sannolikhet var nog något på P1).

Google har också de senaste åren expanderat in på ett stort antal andra områden: epost, kalender, kartor, video, snabbmeddelanden, webbläsare, bibliotek, operativsystem, nyheter, översättare, ordbehandling osv. och allt detta erbjuds ”gratis”. Priset man får betala är förstås att information. Jag är själv en ganska stor användare av Googles tjänster och jag erkänner att jag tycker att många av dem är bra och användbara, riktigt bra faktiskt. Frågan man kanske måste ställa sig är nog snarare behöver jag dem. Behöver jag dem så pass mycket så att jag är beredd att ge upp stora delar av mitt privatliv för att använda dem? Är jag så kåt på dessa appar och gratistjänser, så att jag tycker det är värt att låta Google veta med vem jag kommunicerar, läsa min ebrev, veta min position, läsa mina dokument, veta vilka videoklipp jag gillar, se vilka böcker jag läser etc.? Alltså jag säger inte att man inte ska eller bör använda Google, det enda jag säger är att det kan vara värt att tänka sig för lite.

Senast idag läste jag en mycket läsvärd artikel i New York Times av den gammla cyberpunklegenden William Gibson, där han tar upp problemet med Googles stora dominans.

Vissa av dessa problem kan man lösa ganska enkelt, vissa är betydligt svårare. Telecomix har en lista med alternativa sökmotorer och de jag rekomenderar från den listan är främst den översta. Den profilerar sig med ett starkt focus på ”integritet” (fan, så jävla uttjatat – finns det inget bättre ord?) och har en massa bra funktionalitet att erbjuda.

VARNING! Det finns också två andra bra webbsökmotorer med starkt focus på integritet. Här måste dock en varning utfärdas, dessa båda gör ett bra jobb att anonymisera dina sökresultat, men de använder sig också av Googles sökmotor. Vill man bidra till att jämna ut Googles dominans på marknaden så är dessa inte att rekomendera. Dessa är dock bägge två ett ganska användbart sätt att använda sig av Googles i ärlighetens namn mycket kompetenta sökmotor.

  • IxquickVarning: Skynet! (Google) Funkar, hyfsat lättanvänd och möjlighet till en del vettiga inställningar.
  • ScroogleVarning: Skynet! (Google) Inte så många inställningar, men en skön, rebellsik attityd.

All dessa tre fungerar också krypterat via https (ssl), det är dit länkarna ovan går. Kör man via ssl så blir sökningen också krypterad på vägen mellan din dator och sökmotorn, det betyder att ingen annan kan lyssna av trafiken på vägen (en för övrigt ganska lätt manöver eftersom de flesta webbsidor, inte bara sökmotorer fortfarande endast anväder sig av det okrypterade http-protokollet, vilket alltså är bara är att läsa av i ren text).  De två första erbjuder också möjligheten att direkt via så kallade url-parametrar (en viss inställning motsvaras av att man inkluderar vissa extra tecken i url:en till sökmotorn) ställa in de inställningar man önskar, på så vis behöver sökmotorn inte spara några kakor på din dator. Den som kör Firefox, kan installera sökmotor-plugin direkt Duck Duck Go, Ixquick (Varning: Skynet!), Scroogle (Varning: Skynet!) andra webbläsare kan behöver lite mer avancerad konfigurering (med andra ord, jag har ingen aning om hur man gör).

Lite på skoj letade jag också efter alternativ till Googles översättningstjänst, en tjänst som trots sina ganska påtagliga tillkortakommande, jag är en stor användare av i brist på några större språkkunskaper.

Så håll till godo med detta och trevlig fortsatt Inget-Google-dag!

Uppdatering: Som det mycket riktigt påpekas i kommentarerna så anväder sig faktiskt både Scroogle och Ixquick av Google, även om de faktiskt är via en teknik som helt anonymiserar din sökning och gör det omöjligt för Google att koppla den till dig. Vill man därför åt problemet med Googles dominans (och det vill man) så är varken Ixquick och Scroogle inte att rekomendera.

8 kommentarer leave one →
  1. Spinoza permalink
    september 1, 2010 22:55

    Googla Inte Dagen?
    Inget Googlande Dagen?
    Googleförbudsdagen?
    Förbjudet Att Googla Dagen?

    Inte så många standardord att leka med kanske någon annan har några coolare förslag?

    • september 1, 2010 23:05

      @Spinoza: Tack för dina förslag,

      Googla Inte Dagen låter ju hyfsat i alla fall.😀

  2. Stefan permalink
    september 1, 2010 23:21

    Scroogle använder sig av Google så om man vill vara helt kosher så ska man kanske undvika den också… Fördelen med Scroogle är att man får sökresultaten från Google utan kartläggningen.
    För min del så fixar DuckDuckGo det mesta, när den går bet så använder jag Scroogle.

    • september 1, 2010 23:28

      @Stefan,

      Bra kommentar! Ja, så är det ju så klart. I ärlighetens namn det gör faktiskt Ixquick också. Av någon väldigt konstig anledning har jag helt förträngt detta😦

      lol!

      • september 1, 2010 23:47

        Hmm,

        Vilken miss, ibland är man allt för insnöad med det man håller på med för att tänka😦 Jag vet ju att det förhåller sig på det här viset. Nu har jag i alla fall uppdaterat bloggen, men även Telecomix wikin kommer att uppdateras snarast möjligt.

  3. Anders G permalink
    september 1, 2010 23:40

    Mitt namnförslag: Vägra Google-dagen

    • september 1, 2010 23:46

      @AndersG,

      Tackar, bra förslag. Det ligger rätt bra i munnen.😀

Trackbacks

  1. Tweets that mention No Google Day 2010 « lePlaid -- Topsy.com

Tyck till!

