Skip to content

Härdsmälta

mars 18, 2011

Efter den senaste tidens hets, så känner jag mig tvungen att skriva lite om detta. Det tycks råda en hel del missuppfattningar om vad detta och vissa andra begrepp betyder. Att dagspressen  hetsar och piskar upp en nästan  otäck panikstämning kan jag till viss del förstå, för deras del handlar det om att sälja lösnummer. Och rädsla för det okända, farliga och mystiska säljer, något jag känner till alltför väl efter otaliga diskussioner om frihet på internet, vargjakt och främlingsfientligehet. Det som gör mig förvånad är när jag ser folk, som jag jobbat med och, som jag trodde delade min åsikt att beslut och ens uppfattningar om olika saker ska baseras på fakta och inte på tro på magi eller rädsla. Andra saker gör mig rent ut förbannad, som när forskare går ut och vill spela tuffa och pratar om hur fruktsvärt allvarlig situationen är, allvarlig för vem undrar jag då? Inte är det för mig, som sitter här i Sverige, knappast ens för folk, som bor i Tokyo. Talar man om kärnkraftverket i sig så är det ju såklart allvarligt, men då bör man tydliggöra att det är kärnkraftverket (som med stor sannolikhet är obrukbart, som kraftverk efter detta) man talar om och inte någon allvarlig risk för befolkningen vare sig i Japan eller i Sverige. På Aktuellt såg jag härmodagen att grundskolelärare har börjat skrämma upp sina barn med hur farligt det är med strålning och så vidare. Seriöst, vad är det för fel på folk undrar jag? Sorgligt är det också att detta tar så mycket fokus från det egentliga problemet. Att Japan drabbades av en av de största jordbävningarna i modern tid och att folk inte har mat, värme eller någonstans att ta vägen.

 

Så… här är mitt bidrag till att förklara en del begrepp. Ta det inte alltför seriös, för jag är långt från någon expert, även om jag råkar veta en del om atomkärnor och deras sönderfall i allmänhet så är jag ingen reaktorfysiker.

 

Härdsmälta: Betyder helt enkelt precis vad det låter som, reaktorhärden har blivit så varm så att den har smält. Det betyder på inget vis att jorden kommer att gå under eller att ens en endaste männsika kommer att mista livet. Såklart är det lite besvärligt att handskas med en reaktorhärd, som smält eftersom den med stor sannolikhet har deformerats. I det aktuella fallet i Fukushima är detta inte något större problem eftersom säkerhetssystemet redan då jordbävningen detekterades ”stängde av” reaktorn genom att skjuta in de så kallade styrstavarna. Reaktorn är alltså redan avstängd, men  man behöver dock fortsätt att kyla den medan de ämnen som redan finns i reaktorn forsätter att dela sig och avge energi. En kärnreaktor fungerar för övrigt på det viset att de neutroner, som avges då till exempler Uran-238 delas måste bromsas av en så kallad moderator för att kedjereaktionen ska kunna fortsätta. Neutronerna har annars för hög hastighet för att kunna plockas upp av de andra kärnorna, vilka behöver plocka upp en neutron för att kunna dela sig och i sin tur avge extra neutroner, som kan plockas upp av andra kärnor. I en kokvattenreaktor, vilket det i det aktuella fallet är tal utgörs moderatorn av själva kylvattnet. Det är alltså fysikaliskt omöjligt att reaktionen kan fortsätta efter att kylvattnet kokat bort. Med andra ord, om det nu i det aktuella fallet i Fukushima inträffat en härdsmälta, vilket ingen riktigt tycks veta så betyder det bara att själva reaktorhärden har blivit lite besvärligare att handskas med och det är allt. Jag vet inte hur många människor, som faktiskt dött eller skadats på grund av en härdsmälta, men jag gissar att det totalt sett under hela mänsklighetens historia är långt färre än vad, som skadas eller dör under ett år (eller en månad kanske) i den svenska trafiken😉

 

och helt plötsligt fick jag lite bråttom, men lästnästa inlägg då. Där tänker jag förklara begreppen radioaktivitet och strålning. Håll till godo med vetenskapsredaktionerna i P1 så länge, en av de få nyhetsredaktioner, som inte överdriver och sprider panik. Speciellet värt att lyssna på är Vetandets värld från 20110317

 

… och bara för att få det sagt, jag är själv ingen större anhängre av kärnkraft, men jag tycker att om man ska vara emot något, så ska man vara det på grund av fakta och inte på grund av rädlsa eller att man tror på magi eller något liknande.

No comments yet

Tyck till!

