Skip to content

Könsrock

mars 30, 2011

Såg att kvällens Kobra handlade om könsrock, så jag tänkte ta tillfället i akt och göra bloggen ett steg mer personlig genom att skriva lite om mina egna irrfärder i könsrockens förlovade land😀

 

Folk kan tycka vad de vill om könsrock, för egen del är det en ganska stor källa till inspiration. Tyvärr kan jag inte riktigt komma underfund med varför det är så roligt, antar att jag gillar provocerande grejer helt enkelt, ofta med ett rejält mått ironi. Det verkar vara lite av en landsortsgrej också, så att jag är uppväxt på landet kanske har något med saken att göra… eller så ligger det i släkten? Nog såg jag ett gammalt vinylexemplar av Folklår kika fram i skivsamlingen i julas när jag besökte mina föräldrar. En annan släkting hade länge, som paradnummer en gammal Eddie Meduza-klassiker, vilken brukade framföras till stor jubel när festen började glida in på småtimmarna. Att minst en av mina bröder uppskattar könsrock råder heller inget tvivel om, då vi gemensamt efter att ha uppnått en lagom alkoholkoncentration lyckats framföra en gammal Kristet-dänga vid ett flertal släktsammankomster.

 

Kvällens Kobra, se det, jag brukar inte titta på Kobra annars, men programmet var helt klart sevärt. Kul att folk även förr i tiden uppskatt liknande humor. Han, som berättar om hur folk brukade rita saker som att någon tänder en eld under pungen på en biskop har lite svårt att hålla sig för skratt. Låter för övrigt, som et riktigt bra partytrick, tyvärr har man ju sällan tillgåg till en biskop just när man behöver den. Lite roligt när de intervjuar den balla och hippa kulturtanten, som  tycks gilla könsrock, men så klart måste ta avstånd. Man kan ju inte gilla sådant trams om man är en tuff och ball kulturtant (i alla fall om inte alla andra tuffa och balla kulturprofiler gör det). Nog om detta, nu ska det bli könsrock!

Här kommer några favoriter.

 

Gammal klassiker av Eddie Meduza, brukade, som jag nämnt tidigare framföras som paradnummer av en av mina släktingar. Eddie är i mitt tycke en hyfsat underskattat man och av hans riktiga klassiker är: Mera Brännvin sen kan man köra på med Runka Balle när man endå är i gång😉

 

Rackarns fin tolkning av Run to the Hills av Purex. Älskar refrängen och bra sångröst har han också, helvt klart värda att lyssna mer på  även om de inte nämns i Kobraprogrammet. De gör en skön version av Holy Diver också, Hår i Daimen.

 

Sen har vi så klart Lilla Lovis också, som omnämns i programmet. Fantastiskt, blev helt lyrisk första gången jag hörde detta! De mesta man kan hitta av henne på youtube är underbart och många av texterna har en skön feministisk underton till exempel Det Kan Jag Ta I Hand På. Hon är i högsta grad aktiv och släpper kontinuerligt låtar och driver en småmysig blogg.

 

Sist men inte minst har vi de personliga favoriterna: The Kristet Utseende. Detta är poesi på hög nivå, texten är en absolut favorit med rader som”…vad ska jag ta mig till utan knäckebröd och sill, äta olja, dricka sand, spela i arabiska heavymetalband…” Den har, som sagt framförts vid ett flertal kalas.  Besökte deras avskedsspeling 1999 på Hultsfredsfestivalen, bara för att 6 år senare återvända till samma festival för att besöka deras återföreningssplening. De är för övrigt ganska populära i vissa studentkretser, så lite extra kul var de när de var inbokade att spela på kåren. I sista stund får kårledningen i samråd med skolledningen moralpanik och bannlyser dem från att spela där för all framtid.😉

 

Kan inte låta bli, mer Kristet och introt är fin också. Lyssna på texten, ”… jag färdas naken, allt är som sig bör…” den är helt fantastisk och inspirerad av denna låten, blev jag en gång så medryckt så att jag körde 50 mil i bil naken, från Borlänge till Göteborg, man vill ju allt ska vara, som det bör eller hur?😉

 

Jag fortsätter mitt Kristet-hyllande, denna var bland annat inspirationskälla, vision och temasång för ett cortegebygge då jag fick i uppgift att gestalta det ökända Abu Ghurayb-fängelset. Onda maharadjor tenderar också att återkomma lite här och var.

 

Jag hoppar öve Onkel Konkel. Har aldrig riktig funnit de särskil roliga och tyvärr bodde jag med en kompis, som missbrukade Onkeln så att jag är fortfarande trött på honom även om detta var över 10 år sedan.

 

Håll till Godo!

2 kommentarer leave one →
  1. Tina permalink
    mars 31, 2011 22:52

    Könsrock säger du…. nu har jag iallafall lyssnat igenom låtarna och jag måste säga att jag nog gillar Lilla Lovis mer än vad som ryms inom mina skämsramar😉

    • april 2, 2011 17:52

      Haha,
      Ja, hon är grymt bra, ”glad och gullig när hon för göra som hon vill”! Roligt och med en smart underton. Tydligen blir vissa människor väldigt provocerade av henne, det är ju lite kul. Klickar man tex. på länken till hennes blogga i inlägget ovan får man detta https://leplaid.files.wordpress.com/2011/04/varning-lilla-lovis.png
      … undrar förresten om hon skulle få spela på kåren?

Tyck till!

