Skip to content

Narval på pinne (del 1)

maj 26, 2011

Jag har på senare tid gett bort lite usb-stickor med Ubuntu 11.04 (den senaste versionen), också kallad Natty Narwhal. Operativsystem på USB-pinne är en ganska behändig sak att ha. På alla USB-minne jag gett bort har jag skapat ett så kallat reserverat extrautrymme, så alla filer, alla inställningar man gör och alla program, som installeras kommer att finnas kvar nästa gång man använder sin USB-pinne. Detta görs enkelt då man skapar USB-systemet om man gör det via det medföljande verktyget i Ubuntu. På så vis kan man alltid bära med sig sina filer och inställningar och använda de på den dator man för tillfället råkar ha tillgång till.

Nu ska jag ge några tips, som underlättar användandet av ett sådant USB-system.

Ändra lösenord för nyckelring och andra inställningar:

Nyckelringen är precis vad det låter som. Motsvarigheten till den fysiska världens nyckelring, ett litet program där andra lösenord kan sparas. På så sätt slipper man själv komma ihåg lösenord till wlan, fjärrinloggningar, vpn-servrar och så vidare. För att ingen anna ska kunna komma åt dessa kräver nyckelringen i sig ett lösenord. Då jag ville testköra och konfigurera systemen lite innan jag gav bort dem var jag tvungen att hitta på ett lösenord till nyckelringen första gången jag startade systemen, så jag slumpade fram lite olika lämpliga lösenord. Dessa är dock lätta att ändra. Klicka på ikonen till höger i det över högra hörnet och välj Systeminställningar underst i menyn.

Klicka sedan på Övrigt och sedan på Lösenord och krypteringsnycklar i det fönster, som dyker upp.

Högerklicka på nyckeln i det nya fönstret och välj Ändra lösenord.

Skriv in ditt nya lösenord och kom ihåg att välja ett vettigt. En bra lösenordsgenerator finns här (använd helst den, som heter Comprehensive Password Generator en bit ned och be den använda symboler).

Det fönster vi först fick upp genom att klicka på Systeminställningar innehåller också en mängd andra inställningar för till exempel utseende, skärmsläckare, språk och strömsparalternativ. Dessa är det bara att ändra efter behag.

Specifika saker gällande Acer Aspire One:

Om du inte använder stickan på en Aspire One kan du hoppa direkt vidare till uppdatera systemet, men eftersom jag själv gör det och jag vet att minst en av stickorna jag gav bort också används på en sådan, så tar jag upp det.

a) Fixa den irriterande teckensnittstorleken

Det finns säkert fler lösningar på detta problem. Jag har valt att ta upp den jag tycker är smidigast. Det vill säga innefattar minst redigerande av konfigurationsfiler samtidigt, som systemet fortfarande behålls användbart även på andra maskiner.

I fönstret Systeminställningar, som vi nyss använde oss av (genom att klicka på ikonen upp i högre hörnet). Klicka på gruppen Personligt i menyn till vänster och sedan på Utseende. Ett nytt fönster kommer fram. Klicka på fliken Typsnitt och sedan på knappen Detaljer, längst ned till höger.

I den översta rutan Upplösning: står det 96 punkter per tum. Ändra detta till någonstan s mellan 70 och 75.

Typsnitten kommer nu att bli lite mindre, men det löser det fruktansvärt irritrande problemet med att vissa dialogrutor inte riktigt ”får plats” på skärmen. Använder du stickan på en annan dator eller upplever teckensnittet för litet är det bara att ändra tillbaka till 96 igen.

b) Ställa in datorn, så att den alltid bootar från usb-sticka i första hand:

När datorn bootar, istället för att trycka F12 och manuellt välja att boota från USB-disk, kan man istället ställa in i vilken ordning datorn ska pröva att boota från olika diskar. När datorn bootar tryck F2 och du kommer till BIOS-inställningarna. Välj fliken Boot med hjälp av piltangenterna. Markera USB HDD: med hjälp av pilupp- och pilned-tangenterna. Flytta USB HDD till första platsen i listan genom att trycka på F5 tills den befinner sig överst i listan. Instruktioner finns i rutan till höger i BIOS-inställningarna. Klicka på F10 för att spara och avsluta. Välja att spara inställningarna i dialogrutan som kommer upp.

Uppdatera systemet:

Klicka på Ubuntu-ikonen i panelen uppe till vänster. I rutan, som kommer upp skriv uppdatering och klicka på ikonen med den lilla lådan Uppdateringshanteraren.

Uppdateringshanteraren startar nu och kollar automatiskt efter nya uppdateringar. Välj Installera om det finns nya uppdateringar tillgängliga.

OBS! Man behöver i princip aldrig starta uppdateringshanteraren manuellt på detta viset. Uppdateringshanteraren ligger i bakgrunden när systemet körs och säger själv till när det finns nya uppdateringar att hämta. Varför jag visar hur man startar den manuellt är för att med ett helt nyainstallerat system är det bra att se till att ha det uppdaterat från början.


Söka efter hjälp:

Klicka på samma Ubuntu-ikon i panelen uppe till vänster, som tidigare . I rutan, som kommer upp skriv hjälp och klicka på den blå ikonen med frågetecknet för att starta det inbyggda hjälp-programmet.

Bra länkar:

Sannolikt blir det en andra del av denna guide. Ge gärna föslag och önskemål på saker, som kan tas upp. Tanken just nu är att den delen kommer att ta upp hur man installerar program, ställer in epost-, chat och socialanätverks-konton, hanterar musik och musikspelare.

4 kommentarer leave one →
  1. Fisk permalink
    maj 28, 2011 11:43

    Hej Pläd

    Jag är på väg till stan för att skaffa lite hårdvara, så jag tänkte passa på att skaffa en sticka för att lägga in en narval i. Har du förslag på prestandakrav för pinnen? Hur stor behöver den vara? Snabb?

    • maj 28, 2011 13:53

      Le Poisson!😉
      Köp en, som är minst 4GB, då kan du skapa ett hyfsat stort sådant reserverat utrymme, som jag nämner i början. Själva ubuntu tar någon/några GB tror jag (officiella dokumentationen säger minst 2GB). De jag gav bort var på 8 GB, men det kan vara overkill. Hur snabb den är? Vet inte, så snabb, som möjligt är väl bra, men jag brydde mig inte alls om det och de jag använt funkar bra. En konstig sak bara, systemet är segt, som satan precis efter skärmen, där man väljer språk och om man vill installer eller bara testaköra från USB-stickan kommer upp. Tar rejält lång tid innan man blir inloggad, bara så du är beredd på det. Det har nog inget med hastigheten på USB-stickan att göra. Jag vet faktiskt inte varför det är så segt, funderar på att anmäla det, som en bugg.😉

  2. februari 19, 2013 15:10

    I really ponder as to why you called this blog, “Narval på pinne (del 1)
    lePlaid”. In any case I loved the post!I appreciate it-Felica

Trackbacks

  1. Narval på pinne (del 2) « lePlaid

Tyck till!

