Skip to content

Provkört kärran

juni 3, 2011

Häromdagen tänkte jag att jag skulle provköra lånekärran lite. Samma kärra, som jag nämnt i ett tidigare inlägg, i samband med att den lanserades.

Det var inga problem att att montera den på cyckeln. I nuläget monteras den på navet på bakhjulet, men ett nytt fäste håller på att tas fram. Den, som inte har snabbkoppling måste alltså ha tillgång till en skiftnyckel. Jag passade på att köpa mig ett eget fäste då jag misstänker att jag kommer att låna kärran hyfsat ofta. Det här är alltså själva den delen, som skruvas fast i navet (se bild). Kärran fästes sedan på denna med hjälp av en sprint. Dessa är i princip en standard och går att köpa på vilken välsorterad cykelaffär, som helst.

Navfäste

Navfäste

Kärran uppförde sig i allmänhet trevligt och hade lätt att följa med. Målet var att cykla ut till Sisjöns köpcentrum för att handla lite grejer. Mer om detta senare. När jag gav mig av var alltså kärran tom. Då var den så klar lätt att dra, men jag fick vara försöktigt i svängar och över gupp, så att den inte välte. På hemvägen var den istället ganska tungt lastad. Kärran klarar 45 kilo och jag gissar att jag var på gränsen. Inga egentliga problem här heller, men jag har en cykel med många växlar och det är nog fördelaktigt i uppförsbackar med en så tungt lastad kärra. En ytterligare sak att tänka på, speciellt i nerförsbackar är att man har bra bromsar.

En annan sak, som var tydlig var den överväldigande positiva effekt kärran hade på min omgivning. Redan när jag monterade den på gården kom det fram två vaktmästare, som var intresserade av kärran och gillade idén med en cyckelkärrepool. I Sisjön mötte jag flera personer, som var intresserade av kärran. Först en byggarbetare och sedan en finsk tant, som funderade lite över användningsområdet för min nyinköpta säck jord, om det möjligtvis var  så att det skulle odlas lite gräs i garderoben. ;)  På väg hem var de många av cyklisterna jag mötte, som intresserat spanade på kärran.

Hur mycket kan man då frakta på en lånekärra? Det här är vad jag lyckades släpa hem med kärran. Då var den, som sagt rätt tungt lastad, men det var inga problem att med cykla med den.

  • 3 välfyllda matkassar
  • 50 liter jord
  • 2 plantor kryddväxter
  • några kilon skrot (att lyfta)

Till sist vill jag bara tillägga att egentligen ogillar jag startk att handla i stora köpcentrum  belägna långt utanför stan på det här viset. Köpcentrumet i Sisjön är också ett utav de sämre. Innan jag flyttade in till stan bodde jag nästan granne med detta köpcentrum. När jag först flyttade dit fanns det ganska få affärer där, ett Hemköp, ett Coop Forum samt Inet. På de åren jag bodde där växte det enormt och nu sedan jag flyttade därifrån har utvecklingen verkligen exploderat. Detta trots att politker ständigt talar om att vi ska leva miljövänligt och satsa på lokala företag. Det är ganska få lokala företag på en sådan plats, de flesta företagen i dessa affärscentrum är stora multinationella eller i alla fall nationella bolag. Askims torg, där det faktiskt fanns lokala företag och som, för några år sedan i alla fall inhyste en krog (med tillhörande lokala förmågor), en frisör, en mataffär och en pizzeria är numer helt utslaget och kvar finns endast biblioteket. Till och med vårdcentralen gav upp och lämnade torget åt sitt öde.

Problemet med dessa köpcentrum är att de är så stora, så att bil  i princip är en nödvändighet för att ens kunna ta sig till affärerna då större delen av deras sammanlagda areal utgörs av parkeringsplatser. Ofta är de ju också avlägset belägsna, på platser dit det sällan går bussar. Jag tycker faktiskt att det är dags att vi tänker om. Jag tycker att alla ska ha rätt att ha butiker i sitt närområde.  Det är inte alla, som har tillgång till bil och det ska inte heller behövs om man bor i en stad av Göteborgs storlek. Som avslutning en bild på cykelparkinger på Coop Forum i Sisjön en affär, som gärna skryter med väl tilltagna parkeringar.

Jo, så är det! Två av tre cykelparkeringar är alltså blockerade av någon form av plåtlådor samtidigt, som man erbjuder något hundratal bilparkeringsplatser. Kanske dags att börja besöka medlemsmötena i KF Väst?😉

3 kommentarer leave one →
  1. Martin permalink
    augusti 17, 2011 18:44

    I dessa plåtlådor läggs de färska morgontidningarna innan butikerna öppnar. Ibland även kvällstidningar, tomma spelkuponger, och tillhörande reklam, m.m.
    Jag antar att de alltså är mer vana (villiga?) att sälja dylika blaskor än att någon tapper cyklist dyker upp vid butiksdörren…😉

    • september 8, 2011 23:23

      Ja, det är väl så. Det ena behöver ju dock inte utesluta det andra. Plåtlådorna behöver väl inte stå prcis på cykelparkeringen?

Trackbacks

  1. Ändrade priser för cykelkärrepoolen i Majorna « lePlaid

Tyck till!

