Skip to content

Narval på pinne (del 2)

juni 19, 2011

För ett tag sedan skrev jag lite om att använda Ubuntu från USB-minne. Jag lovade en fortsättning och här är den. Det här är vad jag tänker gå igenom:

Epostkonton


Vi börjar med att ställa in ett epostkonto. Klicka på brevikonen i övre högra hörnet och välj Konfigurera e-post.

Nu startas en guide, som hjälper dig att ställa in ett epost-konto.

För det mesta fungarar de förvalda inställningarna bra. Jag använder Googles GMail och då kan guiden gissa rätt inställningar för SMTP och IMAP, använder du någon annan epostleverantör kan du behöva fylla i dessa inställningar manuellt. Du kan alltid få dessa av din epost-leveratör. För att slippa skriva in lösenordet varje gång du öppnar epostprogrammet kan du ställa in så att programmet kommer ihåg ditt lösenord (tänk på att i så fall räcker det med att någon får tillgång till din dator för att kunna läsa och skicka epost från ditt konto).

En liten sak behöver ordnas, användarnamnet till GMails SMTP-server måste skrivas in som användarnamn@gmail.com och inte det förvalda användarnamn (där det står leplaid i bilden ska det allstå stå leplaid@gmail.com istället).

Första gången du öppnar epost-programmet frågar det efter lösenordet till ditt epostkonto. Har du ställt in programmet att komma ihåg ditt lösenord, så kommer du bara behöva mata in detta denna första gång.

När du nu får epost till ditt konto så kommer detta att indikeras av att den lilla brevikonen i det övre högra hörnet blir blå och klickar du på den så kan du se antalet nya ebrev och motsvarande konton i rullgardinsmenyn.

Chatkonton


Senaste tiden har ju msn, icq och liknande fått rätt stor konkurens av facebook och det är väl vad de flesta använder idag. Personligen tycker jag att det är lite besvärligt att behöva logga in via en facebooks hemsida varje gång jag vill prata med släktingar eller vänner. Hemsidan är mitt tycke också rätt plottrig och besvärlig med all sin reklam och sina halvdanna skript. Det bra är att det finns en lösning, det faktiskt är riktigt enkelt att ställa in ett facebook-chattkonto i Ubuntu. Börja med att klicka på pratbubblan i övre högra hörnet och välj Chattkonton.

Nu startar en guide där du kan ställa in flera olika konton via en mängd olika protokoll, som tex. facebook, msn, gtalk med flera. Börja med att välja att ställa in dina konton nu.

I nästa ruta får du välja vilken typ av konto du vill ställa in och det finns, som sagt en hel mängd att välja på. Jag väljer facebook och fyller i mina uppgifter, samt ber programmet att komma ihåg mitt lösenord, så att jag slipper skriva in det varje gång jag startar programmet. Samtidigt klickar jag i att jag vill ställa in fler konton eftersom jag också vill använda mitt gmail/gtalk-konto via chattprogrammet.

Samma ruta kommer upp igen och den här gången väljer jag Google Talk istället för facebook.

Det är bara att fortsätta så tills du ställt in alla de konton du vill ställa in. Jag är klar nu och väljer att det är allt för stunden. I nästa ruta väljer vi om vi vill aktivera nätverkschatt över det lokala nätverket. Aktiverar man detta kan man tex. chatta med andra på tex. Ubuntu eller Mac OSX datorer, som befinner sig på samma LAN. Jag aktiverar funktionen, men om du inte har någon användingen för den, så bara välj att inte aktivera den.

Klicka på verkställ och nästa gång du klickar på den lilla pratbubbleikonen i övre högra hörnet, så kommer du se ett fönster med en lista med alla dina inloggade vänner.

Sociala nätverk


Precis, som jag nämnt tidgare tycker jag att det är rätt bökigt att behöva logga in på facebookhemsidan. Chattprogrammet i Ubuntu lösr detta problem om vi endast vill chatta lite med våra vänner, men Ubuntu är bättre än så. Med hälp av Sociala konton (porgrammet heter egentligen gwibber) kan man på ett enkelt sätt updatera sin facebook-status, se sina vänners staus, kommentera och gilla statusupdateringar direkt från skrivbordet utan att behöva logga in via facebookhemsidan. Programmet hanterar inte bara facebook utan har stöd för flertalet liknande tjänster, som twitter, status.net (tex. identi.ca eller telecomix). Klicka på pratbubbleikonen i det övre högra hörnet igen och välj Social konton och ett nytt fönster öppnas. Där väljer jag att lägga till ett nytt konto och väljer facebook.

Klickar på lägg till och en ny ruta kommer fram. Där kan jag välja om jag vill kunna skicka eller ta emot moddelanden eller både och genom att klicka i motsvarande ruta. Jag vill göra båda och, så bägge rutorna är ifyllda. Sedan är det bara att klicka på auktorisera och du kommer till en inloggningsruta för facebook.

Det är bara att fylla i sina uppgifter och klicka på Logga in. I nästa ruta frågas om du vill tillåta programmet Gwibber att få tillgång till ditt konto. Klicka på tillåt.

Nu kommer du tillbaka till rutan där du startade. Det är bara en liten detalj, som återstår. Detta är inte nödvändigt, men det stör mig att facebook-uppdateringarna har förinställningen lila i Gwibber. För att ändrra detta klicka på den lila rutan kontofärg och i det nya fönstret, som kommer upp kan man välja färg. Jag vill ändra till den så kallade ”facebookblå” och då kan man direkt skriva in HEX-koden #3B5998 för färgen i rutan färgnamn.

För att lägga till fler konton är det bara att upprepa stegen ovan och välja de tjänster för vilka du vill lägga till konton, logga in och godkänna att gwibber får tillgång till ditt konto. Jag lägger till ett twitter-konto samt ett identica-konto. Klickar du nu på brevikonen i det övre högra hörnet och väljer Utsändningar så kommer det upp ett fönster där du kan se alla dina vänners senaste statusuppdatringer.

Via menyerna i Gwibber kan man också söka efter gamla statusuppdatringar, öpnna flera ”kanaler” och en del annat. För att själv uppdatera din status, skriv den i rutan och välj vilka konton den skall skickas till genom att markera motsvarande ikoner under textrutan. En avmarkerad tjänst får en blekare färg. I bildennedan  är facebook markerat för uppdatering, medan twitter är avmarkerat.

Installera program


Ubuntu kommer en motsvarighet till ”App Store”, programcentralen. Via denna kan du välja bland tusentals fria och gratis program att installera. Starta programcentralen genom att klicka på ikonen i menyn till vänster.

Nu öppnas ett nytt fönster och via katergorierna kan du bläddra runt och välja program att installera. Jag ska visa hur man installerar det utmärkta bildredigeringsprogrammet GIMP, ett mycket kompentent program, som är utmärkt för att redigera foton. Programmet har dessutom en massa avancerade funtkioner liknande de, som finns i Photoshop, men till skillnad från photoshop är programmet fritt och gratis att använda. Börja med att välja Grafik bland avdelningarna.

Välj sedan Målning och redigering.

Markera programmet GIMP och kĺicka på Installera.

Programmet börjar nu laddas ner och en liten mätare indikerar hur långt installationsprocessen har kommit.

Det går också bra att installera program genom att direkt använda sökrutan i det övre högra hörnet i programcentralfönstret. Klicka i rutan och skriv in tex. namnet på programmet du vill söka efter. Jag vill installera programmet Cheese ett enkelt program för att ta bilder eller videoklipp via en webbkamera.

Jag klickar på Mer information för att få lite mer information om programmet innan jag installerar det.

Programmet verkar göra det jag vill och det där finns också en länk till programmets webbplats. För att installera klickar jag på Installera.

Till sist tänkte jag avsluta med lite länktips samt ett boktips för den, som vill lära sig lite mer om terminalkommandon i Ubuntu.

Länktips


Urban Anjar – Ubuntu från början (Bra, enkel och lättläst blogg om Ubuntu och bra guider till många av de gratis och fria program, som kan installeras via programcentralen).

  • Urbans GIMP-skola (bildredigeringsprogrammet GIMP)
  • Urbans Inkscape-skola (vektorgrafikprogremmet Inkscape)
  • Urbans Terminal-skola (den mystiska terminalen förklaras)
  • Urbans Kalkylprograms-skola (hmm…, personligen är jag rätt tveksam till kalkylprogram, men det är ju många, som gillar dem)

Boktips


Avslutar med en utmärkt och enkel bok på svneska för den, som vill lära sige mer om terminalen.

Sannolikt blir det nog en tredje del också. Detta blev långt, så guiden om musikhantering får komma senare.

No comments yet

Tyck till!

